Bevezető

A Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma (KMKF) a Kárpát-medencei országok országos, vagy tartományi, megyei szinten megválasztott képviselőinek és az Európai Parlamentben mandátummal rendelkező magyar képviselők egyeztető fóruma. Tovább»

Dr Szili Katalin előszava

"...szükségessé vált a magyar-magyar együttműködés egy olyan állandó fórumának létrehozása, amely összegyűjti a magyar közösségek képviselőit a Kárpát-medencei országokból ..." Tovább»

Aktuális

Nincs megjeleníthető elem

Tagok, szervezet

Szervezeti struktúra és a tagok Tovább»

Statútum

A KMKF szervezete és működése Tovább»

Plenáris ülések

Nincs megjeleníthető elem

Tanulmányok

Tudományos munkák a nemzeti kisebbségvédelem tárgyában Tovább»

Elérhetőség

Titkárság: OGY Külügyi Hivatal
Telefon: (+36 1) 441 41 48
Fax: (+36 1) 441 42 70
Email: kmkf@parlament.hu

Előterjesztés: határon átnyúló tömegközlekedés és infrastruktúra

2008.09.19. 12:19

Előterjesztés a határon átnyúló közlekedési infrastruktúra- és tömegközlekedés-fejlesztés aktuális kérdéseiről - a KMKF 2007. szeptember 14-i nemzetpolitikai előterjesztésének felhatalmazása alapján. Az előterjesztés teljes szövege letölthető innen (MS Word, 3 Mb).

Összefoglaló

Magyarország és a környező államok európai uniós integrációja megteremtette a lehetőségét annak, hogy a határok folyamatos légiesedésével, amely Magyarország, illetve Szlovénia, Ausztria és Szlovákia viszonylatában 2007. december 21-ével ténylegesen, 2008. január 1-jével pedig hivatalosan is megtörtént, a korábbi közlekedési kapcsolatok helyreállhassanak. Ehhez a 2007 és 2013 közötti időszakban – a határ menti együttműködés előmozdítása és erősítése okán – az Európai Unió anyagi és politikai segítséget is nyújt.

A Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fórumának (a továbbiakban KMKF) 2007. szeptember 14-i plenáris ülése ezt a kedvező politikai lehetőséget kihasználva elfogadott egy nemzetpolitikai dokumentumot, amelyben a határon átnyúló infrastrukturális fejlesztésre kiemelten felhívta a figyelmet. A dokumentum alapján a Gazdasági Albizottság 2008. május 27-i ülése Állásfoglalásában javasolta a KMKF plenáris ülésének, hogy támogatásáról biztosítsa az előterjesztést, az Albizottságban lefektetett prioritások figyelembe vételével,

Az előterjesztés prioritásai elsősorban a Kárpát-medence közlekedési struktúrájának minél szélesebb körű helyreállítása, az igényeknek megfelelő új átkelési lehetőségek kiépítése, a megvalósításhoz európai uniós források bevonása, a magyarországi és a szomszédos államok regionális fejlesztési terveinek összehangolása, a határon átnyúló tömegközlekedés koncepcionális fejlesztése, a határátlépő tömegközlekedés anyagilag elérhetőbbé tételének előmozdítása.

Az előterjesztést a KMKF Titkársága a Gazdasági albizottság illetve az Állandó bizottság észrevételei alapján átdolgozta, és elkészítette azt a tervet, amely jelenleg a legteljesebb körben mutatja be a megvalósítás érveit és a konkrét terveket a legfontosabb határszakaszok vonatkozásában.

Az előterjesztés tartalmazza a Gazdasági albizottság 2008. május 27-i ülésének Állásfoglalását a határmenti közlekedési infrastruktúrafejlesztés és a határmenti tömegközlekedés-fejlesztés prioritásainak meghatározásáról. Az állásfoglalás külön felhívja a plenáris ülés figyelmét az előterjesztésben foglaltak megvalósításával kapcsolatos kormányzati lépések mielőbbi megtételének sürgetésére. Felhívja a figyelmet az utazási igények és a tarifák összefüggésére, a Kárpát-medencében a felszámolt közlekedési infrastruktúra minél szélesebb körű helyreállításának fontosságára, új tömegközlekedési szolgáltatások létrehozására, és külön kiemeli az Európai Területi Együttműködési Programok jelentőségét, a határmenti tömegközlekedés-fejlesztés finanszírozásával kapcsolatban. A 2008. október 31-i határidő kitűzésével, felhívta az illetékes minisztériumokat a tarifarendszer módosítása, a határon átközlekedő járatok bővítése lehetőségének kivizsgálása, annak költségvonzatainak felmérése, határmenti metszéspontok kialakítása tárgyában a szomszédos országokkal tárgyalások folytatása, határátmenetek átminősítése, a határon átnyúló vasúti infrastruktúrafejlesztés terveinek a KMKF Titkárságának tájékoztatása vonatkozásában.

Azon túl, hogy az előterjesztés stratégiai célkitűzése, hogy felhívja a figyelmet a határmenti lakosság kapcsolattartását közvetlenül elősegítő, kisléptékű infrastruktúra- és közlekedésfejlesztési, szervezési kérdésekre - amelyek megvalósításában a helyi önkormányzatoknak, közösségeknek döntő szerepe lehet – számba veszi azokat a nagyobb léptékű fejlesztési igényeket (autópálya, gyorsforgalmi út építése, vasútvonal villamosítása, vasútvonal kapacitásbővítése) is, amelyek megvalósítása állami, vagy azon túlmenően uniós szerepvállalás nélkül nem lehetséges. Ezen utóbbi projektek mind műszaki, technikai komplexitásuk, mind anyagi nagyságrendjük, mind jelentőségük szempontjából különböznek az előbbiektől, ugyanakkor hatásuk az előterjesztés célcsoportjainak lehetőségeire vonatkoztatva is jelentős. Azonban ezekkel a fejlesztési elképzelésekkel a KMKF, túl az illetékeseknek címzett figyelemfelkeltésen, jelen előterjesztés keretein belül nem kíván foglalkozni.

Az előterjesztés bevezetése a munka stratégiai célkitűzéseit tartalmazza, így elsősorban kiemelve azt, hogy a kisléptékű, kistérségi és regionális projektekre helyezi a hangsúlyt, megemlítve a határmenti önkormányzati együttműködés ösztönzésének fontosságát annak bizonyítása érdekében, hogy valóban társadalmi érdek a határon átnyúló közlekedési kapcsolatok helyreállítása. Az Európai Unió kapcsán megerősíti azt, hogy a magyarság a csatlakozás előnyeit csak akkor tudja kiélvezni, ha kihasználja az abban rejlő lehetőségeket, így a határmenti együttműködés politikai és gazdasági támogatásának biztosítottságát.

A második rész Magyarország határszakaszainak általános áttekintését nyújtja, kiemelve, hogy a magyar-szlovák és a magyar-horvát határ mentén a két oldal gazdasági fejlettsége közel azonos, míg a többi határszakaszon a nyugatibb fekvésű ország határ menti régiója fejlettebb, mint a keleti ország szomszédos régiója. Megállapítja, hogy a határok átjárhatóbbá tétele elsősorban a határ közvetlen közelében élőket érinti napi rendszerességgel, emiatt a kisléptékű projektek a megvalósítása kapcsán a határvonaltól számított 20 km-es sávban élőkre van az előterjesztés kiemelt figyelemmel. Az ebben a sávban – a határ két oldalán – lakó népesség mintegy 54 %-a, míg ebben a sávban csak a szomszédos államok népességére nézve a lakosság 25 %-a magyar nemzetiségű a 2000 körüli népszámlálások hivatalos adatai alapján. Az előterjesztés prioritása azoknak a határszakaszoknak új határátmenetekkel ellátása, illetve a meglevők továbbfejlesztése, amelyek elsősorban magyar lakosságú vidékeket kötnének össze a határ mindkét oldalán. A második pont rámutat továbbá arra is, hogy a határszakaszokat jogilag differenciáltan kell kezelni a schengeni rendszer alkalmazásának folyományaként. Az előterjesztés kitér a finanszírozási lehetőségekre, kiemelve az európai uniós pályázati források mellett a magántőke bevonásának lehetőségét is, illetve kitekint a határon átnyúló (CBC) programok eddigi tapasztalataira, valamint az Európai Területi Együttműködés révén megnyíló távlatokra. Az előterjesztés a pályázatok támogathatóságával kapcsolatban külön kiemeli azt, hogy a projekteknek a határ mindkét oldalán meghatározható és fenntartható előnyökkel kell járniuk. A második rész bemutatja továbbá a Magyarország-Románia, Magyarország-Szlovákia, Magyarország-Szlovénia, Magyarország-Ausztria, Magyarország-Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Programok, illetve a Magyarország-Szlovákia-Románia-Ukrajna Határon Átnyúló Szomszédsági Program célkitűzéseit és prioritásait.

Az előterjesztés harmadik része a határon átnyúló közúti infrastruktúrafejlesztéssel foglalkozik. Tartalmazza a határszakaszok és a határátkelők általános numerikus jellemzését, illetve a nemzetpolitikai szempontból legfontosabb határszakaszokon tervezett, megvalósításra kiemelten javasolt projektek felsorolását: Szlovákia viszonylatában 17-et, Ukrajnáéban 2-t, Románia irányában 10-et, valamint Szerbia felé 3-at, Horvátország felé pedig egyet.

A negyedik rész a vasúti infrastruktúrafejlesztés aktuális kérdéseit tekinti át, rámutatva, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv nem tartalmazza prioritásként a határon átnyúló vasúti kapcsolatok fejlesztését, amely a projektek finanszírozhatóságának esélyeit nagyban csökkenti. A magyar-román határszakaszon 6 projektet, a magyar-szerb szakaszon egyet, a magyar-szlovákon ötöt, a magyar-ukránon pedig további egyet nevez meg, kiemelve az abból származó problémákat, hogy ezeknek a szárnyvonalaknak magyarországi részét több esetben megszüntetésre ítélték.

Külön fejezet foglalkozik a tömegközlekedés fejlesztésével, amelyet a helyi igények felmérésének meg kell előznie annak megállapítása érdekében, hogy a fejlesztésre milyen viszonylatban, a járatok milyen gyakoriságával és mennyiségével érdemes számolni. Az előterjesztés tartalmazza a meglévő autóbusz, vasúti és légi közlekedési viszonylatokat, és ezen túlmenően konkrét fejlesztésekre is tesz javaslatot.

Az előterjesztés mellékletében tematikus térképek találhatóak, amelyek egyrészt általános áttekintést adnak Magyarország határszakaszairól, másrészt pedig a határmenti területek lakosságán belül a magyarság településenkénti, községenkénti arányáról, illetve ábrázolják a konkrét fejlesztési javaslatokat ezekben a kontextusokban.

 

Az előterjesztés teljes szövege letölthető innen (MS Word, 3 Mb).



süti beállítások módosítása